Passa al contingut principal

DOS VAIXELLS AMB UNA LLARGA HISTÒRIA

Comencem pel principi: Pascual Flores Benavent va ser una de les persones més acabalades  de la segona meitat del segle XIX a la Pobla Llarga. Va néixer en 1872 en una acomodada família ramadera d’Atzeneta d’Albaida. La seua fortuna, segons va reconstruir el nostre cronista Joan Català i Cebrià, va augmentar al casar-se amb Carmen Serra Miñana, descendent de los sagues més riques de la localitat.
Pascual era exportador de taronges i contractista de la Plaça de Bous de València. A més, va importar abonament, cafè i xocolate a Amèrica.  Per aquest motius va encomanar un drassana a Torrevieja, on va acabar donant vida en 1918 i en 1919 a dos embarcacions que va anomenar com els seus fills, Pascual Flores i Carmen Flores.
Pascual Flores Benavent arribà a ser candidat a diputat del Partit Conservador pel districte d’Alzira, motiu que li costà la vida als 64 anys, ja que poc després del colp d’estar de Franco va ser afusellat en Paterna, exactament el 8 de setembre de 1936. Dos mesos després, també va ser afusellat el fill, el 27 de novembre de 1936, entre la Barraca i Tavernes de la Valldigna.
Pascual Flores Serra (fill) va néixer l’11 de gener de 1898 i es va casar el 9 de novembre de 1932 amb Dolores Izquierdo de Diego. Després de l’assassinat del seu marit, se’n va anar de la Pobla Llarga junt al seu fill, Pascual Flores Izquierdo.
Per altra banda, l’altra filla de la família, Carmen Flores Serra, que va néixer el 15 de febrer de 1903 i es va casar en 1931 amb el metge Ricardo Reig Reig, descendent d’un important llinatge de Xàtiva emparentat  amb els avantpassats de l’exvicepresidenta del govern d’Espanya Maria Teresa Fernández de la Vega. Fins ací la història de la família.
En agost de 1999, una comitiva de l’Ajuntament de Torrevieja es va traslladar fins a la localitat anglesa de Bristol per a comprar el vaixell Pascual Flores. El característic veler, construït en un drassana ubicat a la platja de l’Arenal en 1917, va ser adquirit per 468.000€ a una entitat benèfica anglesa. El preu fixat era un poc alt per als estàndards del mercat, però l’escassa existència de vaixells d’estos temps i el seu valor històric pareixien amortir el cost. Per contra, les condicions en les que va arribar a aigües alacantines van condemnar la inversió. La goleta s’havia passat prop de 8 anys varada al port de Milfrod baix escasses supervisions i va tenir que ser traslladada a lloms del vaixell de mercaderies Cheyenne, especialitzat en el transport de iots  en males condicions. De forma paral·lela, es va encomanar la construcció d’una estructura especial de formigó per a acollir-lo, que costà prop de 102.000€. Una vegada en Torrevieja va rebre les primeres inspeccions i va estar prop d’un any atracat al port. Va acabar a un abocador. Un escaneig total del casc realitzat en 2004, va desvelar que l’embarcació estava destrossada.
Durant 5 anys, res es va saber de l’embarcació, però en 2005 l’ajuntament de Torrevieja va recuperar el projecte i va anunciar l’encàrrec de la seua restauració a la UTE formada per l’empresa Jost SL i els drassanes Vatasa de Santa Pola per un import proper als 3.5 milions d’euros. Un anys després, part de les restes del vaixell van ser trobades a un desballestament de Bigastro. A finals de 2007, el Pascual Flores és botat en alta mar. Poc després es va confirmar que es tracta d’una rèplica –no una restauració- del vaixell construït en 1918. La situació xoca amb el veler germà “Carmen Flores”, que actualment rep el nom “Santa Eulàlia”. Va ser declarat “bé cultural d’interès nacional” pel govern català i va ser adquirit pel Museu Marítim de Barcelona en 1997 a través d’una subhasta pública. Els treballs de restauració no es van fer d’esperar. En l’actualitat es poden visitar com a part de l’oferta del recinte naval.

Aquest és el camí que han seguit els dos vaixells mítics arrelats a la Pobla Llarga.


Senso, C. (27-11-2017). Dos pailebotes con una larga historia. Levante: el mercantil valenciano.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COM ES VA ARRIBAR ALS FETS DE 1919?

En arribar al segle XX es va marcar una diferència respecte a èpoques anteriors: els obrers i els treballadors del camp, gràcies als sindicats s’organitzaren i prengueren consciència que era possible fer front als patrons i  exigir millors condicions de treball. Açò suposà una etapa de nombroses protestes i vagues. La classe obrera estava formada per treballadors d’ideologia tant de dretes com d’esquerres. Per a eixir d’aquesta situació i millorar les seues condicions de vida els obrers s’agruparen, segons la seua finalitat, amb distints sindicats i societats que previsqueren fins acabar la Segona República. Aquestes societats foren: El Compañerismo: fundada el 1892 i tenia la seu al número 12 del carrer Nou. Es tractava d’una cooperativa de consum, amb tres o quatre treballadores que despatxaven de d’ultramarins fins a làmpades per a l’enllumenament públic. L’ajuntament solia abastir-se en aquesta societat, que desaparegué després de la Guerra Civil. El Sindicato Agrícola Sa

ELS PARENTS DE PERE D’ESPLUGUES

Pere d’Esplugues era fill de Bernat d’Esplugues i de Guillemona de Carcassona. A la seua mort, foren soterrats al Convent de Predicadors de València, on prèviament, Pere d’Esplugues havia manat construir una capella dedicada a Sant Pere i Sant Pau, que actualment continua en peu, encara que les tombes dels Esplugues han desaparegut degut a les contínues remodelacions que s’han fet, sobretot des de les desamortitzacions del segle XIX. Bernat d’Esplugues era fill de Ramon Guillem d’Esplugues i abans de contraure matrimoni amb Gillemona de Carcassona, casà en primeres núpcies amb na Guillema, de la que tingué tres fills: Bernat, Francesc i Guillemona. Serví al rei Jaume I d’Aragó en la zona de la Marina i com a reconeixement als seus serveis se li concediren diverses possessions a Gandia, Cullera, Vall de Gallinera i Alcalà de la Jovada i el compromís de nomenar batlle general del Regne de València al seu fill   primogènit Bernat. Amb motiu d’ampliar es seues rendes comprà l’alqueria

PERE D’ESPLUGUES

Pere d’Esplugues va nàixer a la parròquia de Sant Andreu de la ciutat de València i fou batejat en l’església del mateix nom en data incerta, potser a l’entorn del 1260. Morí el 16 de febrer del 1339 i fou soterrat a la capella de Sant Andreu de la Catedral de València. Actualment dita capella està dedicada al beat Jacinto de Castañeda i és la sexta de la girola, partint de la sagristia a mà dreta. En la paret dreta de la capella es troba la urna funerària de Pere d’Esplugues. Pere d’Esplugues, com la majoria de nobles de l’època, tenia diversos negocis. Un d’ells es coneix a través dels documents de Pere el Gran on apareix una carta de Ramon de Sant Leir, datada el 3 d’agost de 1285, en la que se li concedeix permís a Pere d’Esplugues per a extraure seixanta càrregues de pega del Regne de València amb destinació a Barcelona. El 1315 formava part d’una societat integrada pels llinatges més rellevants d’Alzira i Xàtiva com a Gonçal Sapata de Borja, Nadal i Jaume Miralles, Joan Mique