Com tots sabeu, a partir del 30 de novembre realitzarem a la Pobla Llarga
una exposició de maquetes de tren, i per posar-nos en context, durant els
propers dies introduirem una sèrie d’entrades al blog per a ser conscients de
la revolució que va suposar per a la nostra població l’arribada del
ferrocarril.
A partir de la inauguració del primer ferrocarril del món, en 1825, tant a
Espanya com a altres països es feren nombroses projectes dels quals nomes uns
quants arribaren a dur-se a terme. Un d’aquests, seria presentat per l’anglès
Wole per a construir un ferrocarril entre Madrid i València; la concessió de la
línia s’atorgà el 12 de juliol de 1845, però la societat durà poc i es va
dissoldre al poc de temps.
S’hagué d’esperar als anys 1850-1851 perquè José Campo, director de la
societat Valenciana de Foment, comprara a Próspero Walney la concessió de l
tram de ferrocarril del Grau de València a Xàtiva, tram que més endavant seria
l’eix central de la Societat de Ferrocarrils d’Almansa, València i Tarragona.
El traçat de la línia del Grau de València a Xàtiva es fer a través
d’acords amb la burgesia comercial valenciana, i entre els terratinents que
gaudirien d’avantatges trobem els marquesos de Vellisca, Montortal i Vicente
Trenor, tots amb interessos a la Pobla.
Les obres començaren el 25 de febrer de 1851; després de fer les primeres
proves, el 21 de març de 1852 arribà el tren a Silla, el 8 de desembre a
Benifaió i l’1 de març de 1853 a Alzira. El tram d’Alzira a Carcaixent
s’inaugurà el 9 d’abril de 1853 i el de Carcaixent a Manuel l’1 de juliol de
1853.
Carreteres i propietaris de diligències intentaren para l’invent, però el
tren arribà a Xàtiva definitivament el 20 de desembre de 1854. La línia del Grau
de València a Xàtiva seria la tercera a inaugurar-se a Espanya, i la societat
dels ferrocarrils d’Almansa a València i Tarragona acabaria sent una de les més
importants.
La línia enllaçà amb Almansa i, per tant, amb Madrid a partir de 1859; el
1864 es va inaugurar l’estació de l’Encina, que faria que la línia connectara
amb Alacant.
La línia arribà a Castelló de la Plana de 1862 i Tarragona 1868. Aquesta
última connexió faria que Xàtiva i València quedaren unides directament amb
Barcelona i la frontera francesa.
Els primers trens tenien locomotores xicotetes, els vagons eren curts i de
poca capacitat, i heretaren de les diligencies la seua distribució interior,
inclosa la baca per als equipaments dels viatgers.
Com que el clima ho permetia, en la línia de Xàtiva funcionaren quasi des
del principi els trens imperials que només recorrien el tram de València a
Xàtiva i que perduraren fins al 1963, any en què entraren en servei de
ferrobusos.
La introducció del ferrocarril fou un mitjà decisiu per a l’expansió del
taronger i de l’arròs, on tenien forts interessos de promotors d’aquest mitjà
de transport.
Navarro i Sanchis, JL. (2003). La Pobla Llarga: Introducció a la seua història.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada