Passa al contingut principal

ALGUNS FETS, ACCIDENTS I EFEMÈRIDES SOBRE EL FERROCARRIL

Després dels fets produïts pels Carlistes, l’estació  fou reconstruïda i el ferrocarril ha protagonitzat multitud d’esdeveniments de la vida de poblatans que precisarien, per si mateixos, d’un estudi propi.
El 1874, es va produir un accident de ferrocarril en la mateixa estació de la Pobla, en el qual descarrilarien la màquina i el primer vagó a causa del trencament d’un rail. Per sort, no hi hagué desgràcies personals.
El 1896 hi hagué un altre accident del qual transcrivim la notícia tal com aparegué a El Mercantil Valenciano, diumenge 12 d’abril de 1896:
Entre las estaciones de Manuel i Pobla Larga ocurrió un triste suceso ayer mañana.
En el tren mixto de Madrid iba una niña de ocho años con su madre, y al pretender asomarse a la ventanilla se abrió la portezuela y la infeliz criatura cayó la vía, produciéndose graves contusiones en la cabeza. Al presenciar la madre de la niña tan triste espectáculo, comenzó a dar desgarradores gritos, así como los viajeros.
El maquinista apenas se apercibió detuvo la marcha del tren, y los empleados y los guardias civiles del servicio en el mismo recogieron a la desgraciada niña, llevándosela a la estación de Carcagente, donde quedó en grave estado.
Segons Martí Soro, el 6 d’agost de 1901 tingué lloc un acte protocol·lari de la inauguració del Col·legi Asil de “Santo Domingo” de Castelló. Els invitats arribaren amb un tren especial. Des de l’estació, amb dos tramvies i nombrosos carruatges, tots els invitats es traslladaren a Castelló.
Una comunicació del governador, feta pública el 21 d’abril de 1910, provocà la mobilització general de totes les forces vives de la població que saberen que el 25 del mateix mes, a les 8 del matí, passaria amb un tren exprés S.M. el Rei.
A les 17.30 de la vesprada del 16 d’abril de 1912 aplegà a l’estació de la Pobla l’Arquebisbe de València Dr. Guirasola, en visita apostòlica, sent rebut per l’Ajuntament de la Pobla en ple i pel diputat provincial Pascual Flores.
Sembla que el 1914 l’edifici de l’estació de la Pobla, deixava encara molt que desitjar, ja que el periòdic la Juventud assenyalava que era la pitjor condicionada des d’Almansa a València, malgrat que ja feia anys que venien reclamant-se reformes; “A un mal y reducidísimo vestíbulo y dos banquillos, que parecen de acusados, queda reducido lo que se llama “sala de espera” en donde los dignos funcionarios del Cuerpo de Correos tienen una mala mesa para llenar su dedicada misión”.  
En la mateixa data, Enrique Tormo ens oferia una versió totalment oposada sobre l’estació de la Pobla en la Geografia General del Reino de València, de Carreras Candi, en la qual es descrivia un recorregut amb ferrocarril venint de Carcaixent: “Atravesamos un bosque de naranjales en flor, los postes del telégrafo siguen danzando un rigodón estrambótico. Y pasa una estación coquetona, Puebla Larga, con sus ailantos de tronco recto y liso y su ramerio  repleto de tallos tiernos. Junto á un cobertizo de cinc, y uncido á un tranvia de sangre, a caballo delgaducho se presta á recomenzar su ruta, camino a Villanueva de Castellón, con el belfo maciliento y vacilante la hosamenta del dèbil cuerpo que añora el spolarium del circo taurino”.
El 1917 el funcionamient del ferrocarril era tan irregular que la Diputació va obrir expedient a la companyia i li va imposar les multes corresponents pels retards, infraccions i accidents continus.
El maig de 1922 se li comunicava al governador civil de la província l’excessiva velocitat   amb que entraven els trens de viatgers a l’estació de la Pobla, i sobretot, el tren correu de la vesprada, fet que suposava un perill per als usuaris, especialment per la nit, perquè, a causa de l’absoluta falta de llum, molts viatgers havien caigut bacs en intentar pujar al tren.
A principis dels anys 30 un tren de mercaderies tingué un accident a l’estació que provocà la mort d’un poblatà.
En 1930 es va inaugurar la via doble València-Xàtiva, augmentada així la freqüència de trens. La superioritat del ferrocarril sobre l’automòbil seria durant la primera meitat del segle XX, i fins als anys 50 l’automòbil no guanyaria terreny del ferrocarril.

El 1978, l’alcalde de Rafelguaraf es va dirigir a RENFE per demanar que, en el cartell de l’estació, s’afegira al de la Pobla el nom de Rafelguaraf (com ja s’havia fet en el cas de l’Ènova i Manuel) “por ser punto ferroviario donde habitualmente y por tradición utilizan nuestros servicios, tanto de viajeros como de mercancías”. RENFE demanà el seu parer a l’Alcalde de la Pobla el 22 de juny de 1978, i suposem quina seria la resposta donats els resultats.
Navarro i Sanchis, JL. (2003). La Pobla Llarga: Introducció a la seua història. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COM ES VA ARRIBAR ALS FETS DE 1919?

En arribar al segle XX es va marcar una diferència respecte a èpoques anteriors: els obrers i els treballadors del camp, gràcies als sindicats s’organitzaren i prengueren consciència que era possible fer front als patrons i  exigir millors condicions de treball. Açò suposà una etapa de nombroses protestes i vagues. La classe obrera estava formada per treballadors d’ideologia tant de dretes com d’esquerres. Per a eixir d’aquesta situació i millorar les seues condicions de vida els obrers s’agruparen, segons la seua finalitat, amb distints sindicats i societats que previsqueren fins acabar la Segona República. Aquestes societats foren: El Compañerismo: fundada el 1892 i tenia la seu al número 12 del carrer Nou. Es tractava d’una cooperativa de consum, amb tres o quatre treballadores que despatxaven de d’ultramarins fins a làmpades per a l’enllumenament públic. L’ajuntament solia abastir-se en aquesta societat, que desaparegué després de la Guerra Civil. El Sindicato Agrícola Sa

ELS PARENTS DE PERE D’ESPLUGUES

Pere d’Esplugues era fill de Bernat d’Esplugues i de Guillemona de Carcassona. A la seua mort, foren soterrats al Convent de Predicadors de València, on prèviament, Pere d’Esplugues havia manat construir una capella dedicada a Sant Pere i Sant Pau, que actualment continua en peu, encara que les tombes dels Esplugues han desaparegut degut a les contínues remodelacions que s’han fet, sobretot des de les desamortitzacions del segle XIX. Bernat d’Esplugues era fill de Ramon Guillem d’Esplugues i abans de contraure matrimoni amb Gillemona de Carcassona, casà en primeres núpcies amb na Guillema, de la que tingué tres fills: Bernat, Francesc i Guillemona. Serví al rei Jaume I d’Aragó en la zona de la Marina i com a reconeixement als seus serveis se li concediren diverses possessions a Gandia, Cullera, Vall de Gallinera i Alcalà de la Jovada i el compromís de nomenar batlle general del Regne de València al seu fill   primogènit Bernat. Amb motiu d’ampliar es seues rendes comprà l’alqueria

PERE D’ESPLUGUES

Pere d’Esplugues va nàixer a la parròquia de Sant Andreu de la ciutat de València i fou batejat en l’església del mateix nom en data incerta, potser a l’entorn del 1260. Morí el 16 de febrer del 1339 i fou soterrat a la capella de Sant Andreu de la Catedral de València. Actualment dita capella està dedicada al beat Jacinto de Castañeda i és la sexta de la girola, partint de la sagristia a mà dreta. En la paret dreta de la capella es troba la urna funerària de Pere d’Esplugues. Pere d’Esplugues, com la majoria de nobles de l’època, tenia diversos negocis. Un d’ells es coneix a través dels documents de Pere el Gran on apareix una carta de Ramon de Sant Leir, datada el 3 d’agost de 1285, en la que se li concedeix permís a Pere d’Esplugues per a extraure seixanta càrregues de pega del Regne de València amb destinació a Barcelona. El 1315 formava part d’una societat integrada pels llinatges més rellevants d’Alzira i Xàtiva com a Gonçal Sapata de Borja, Nadal i Jaume Miralles, Joan Mique