Passa al contingut principal

CALENDARI CURIOSITATS JULIOL

Al juliol de 1919, a la Pobla Llarga van ocórrer certs fets dels que ja hem parlat a aquest blog, però aquests dies es compleixen 98 anys d'ells, per tant mereixen ser ressaltats al calendari d'esdeveniments de la Pobla Llarga:
- El 6 de juliol de 1919, a mitja nit, quatre obrers, anaven pels carrers del poble mentre cantaven cobles al·lusives a les societats obreres dels grocs, amb la consegüent irritació dels cacics, als quals se'ls va unir Gralla (a qui la premsa conservadora qualificaria després de borratxo amb mals antecedents) i foren detinguts per Sanz, comandant del quarter de la Guàrdia Civil. Gralla fou galtejat per Sanz, i detingut al quarter, on li imposaren un càstig. Gralla va haver de fer llit uns dies per recuperar-se dels colps rebuts.
- El 8 de juliol de 1919, una vegada arribada la nit, els obrers acudiren a la plaça de Canalejas per reunir-se a la Societat. En aquesta ocasió no es tractava de protestar com s'havia fet altres vegades, el que es pretenia era que s'aplicara la llei a l'agressor de Gralla i fer-li pagar els abusos que havia comés contra els obrers.
Cap a les 22.00h, començà a crear-se un grup nombrós de manifestants. El cap Sanz, es presentà amenaçadorament enmig de la multitud per intentar dissoldre la manifestació. El tiroteig començà entre les 23.00h i les 23.30h, aquesta mateixa nit, moriren 3 persones com a conseqüència, i uns dies més tard 3 més, fent un total de 6 morts i molts més ferits.
- El 9 de juliol de 1919, l'estació era custodiada per la Guàrdia Civil i distintes forces, estrategicament distribuïdes pel poble. La Guàrdia Civil feia detencions entre la gent del poble, 46 persones foren detingudes, tancades i incomunicades al quarter de la Pobla Llarga i dos dies després traslladades a Alberic.
- El 10 de juliol de 1919, el poble en massa va acudir al soterrament de les víctimes.

Com sempre vos diguem, si disposes de més informació, no ho dubtes i posat en contacte amb nosaltres!

Navarro i Sanchis, J., (2003). La Pobla Llarga: Introducció a la seua història. La Pobla Llarga, Espanya: Edicions. 96 S.L.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL FERROCARRIL A LA POBLA LLARGA:

Com tots sabeu, a partir del 30 de novembre realitzarem a la Pobla Llarga una exposició de maquetes de tren, i per posar-nos en context, durant els propers dies introduirem una sèrie d’entrades al blog per a ser conscients de la revolució que va suposar per a la nostra població l’arribada del ferrocarril. A partir de la inauguració del primer ferrocarril del món, en 1825, tant a Espanya com a altres països es feren nombroses projectes dels quals nomes uns quants arribaren a dur-se a terme. Un d’aquests, seria presentat per l’anglès Wole per a construir un ferrocarril entre Madrid i València; la concessió de la línia s’atorgà el 12 de juliol de 1845, però la societat durà poc i es va dissoldre al poc de temps. S’hagué d’esperar als anys 1850-1851 perquè José Campo, director de la societat Valenciana de Foment, comprara a Próspero Walney la concessió de l tram de ferrocarril del Grau de València a Xàtiva, tram que més endavant seria l’eix central de la Societat de Ferrocarrils d’Almansa, …

EL CASC URBÀ A LA POBLA LLARGA:

Situació i extensió: El casc urbà està situat està entre els 39º 15” de latitud nord i els 3º 7” de longitud est del meridià de Madrid, segons antiga mesurament dels anys 50; o longitud 0º 28’ 37” oest del meridià de Greenwich i latitud 39º 5’ 10” nord, segons mesuraments actuals. L’altitud mesurada on es creuen els paral·lels 39º 5’ 10” de latitud nord i 3º 12’ 45” del meridià de Madrid és de 29 metres sobre el nivell de la Mediterrània a Alacant.. Es troba assentat en direcció est-oest, carretera de l’estació a Castelló de la Ribera (carretera de Sumacàrcer) i nord-sud, carretera de Silla a Xàtiva, antiga 3320 i actual CV-41, i a l’oest del barranc de Barxeta. Un altre eix important del casc urbà és el format pels carrers Nou i Muntanya. La Pobla es troba a una distància de 45 quilòmetres al sud de València. Evolució del casc urbà: L’eix principal de la Pobla sempre ha estat el carrer Major, on es construïren les primeres cases i després el carrer Nou. A finals del XVIII, el casc urbà segu…

EL LLARG I COSTOS CAMÍ PER ACONSEGUIR L’ESTACIÓ DE LA POBLA:

El 20 de desembre de 1854 fou el gran dia de la inauguració i benedicció oficial del ferrocarril del Grau de València a Xàtiva. Aquest primer viatge fou conduit per Federico Cardenal i la màquina que encapçalava el tren portava el nom de la Setabense. Tot quedà perfecte i el viatge fou un èxit, però els poblatans no participaren d’aquesta alegria. Els trens tenien parades a Alzira, Carcaixent, Manuel i Xàtiva, però passaven la Pobla de llarg, ja que no tenia estació. Començava així una llarga lluita per aconseguir l’estació. Després d’un any de peticions veïnals, seria la pressió dels comerciants i els propietaris del terme la que donaria impuls al projecte. Uns i altres convocaren Junta General i en 1856 es reuniren per discutir i per tractar sobre la construcció d’una estació de ferrocarril a la Pobla.
En aquesta junta es nomenà una comissió per a tractar del tema amb el director gerent de la societat del ferrocarril i obtenir així el corresponent permís per a la tan desitjada estac…