Passa al contingut principal

MICRORELATS A LA POBLA LLARGA

El passat 7 d’abril de 2017 es va celebrar a la Casa de la Cultura de la Pobla Llarga la II Edició de la Gala Educativa. Com tots sabeu, en aquesta gala es van atorgar diversos reconeixements per mèrits educatius, però també es van donar els premis al concurs de microrrelats. Eren 10 els finalistes, i 3 van ser els guanyadors:
  • La tercera finalista va ser Neus Varela Fandos, veïna de la Pobla Llarga, amb el microrelat titulat "El lloch d'Esplugues". Aquest premi era de 200€.
  • La segona Maria Romana Rubio, amb "Recança", amb un premi de 300€.
  • El guanyador d'aquesta edició va ser Joan Company Sapiña, veí de la Pobla Llarga, amb el microrelat "Distància". Aquest premi va ser de 500€.



Joan va nàixer el 13 de desembre de 1991 a La Pobla Llarga, alumne de l’escola Sanchis Guarner i de l’IES Pere d’Esplugues. Ha estudiat  enginyeria industrial a la Universitat Politècnica de València i ara estudia el màster d’enginyeria industrial també a la UPV, actualment està realitzant les pràctiques d’aquest a Silla.
És una persona implicada amb el nostre poble, de menut al club de futbol, també és faller, president de l’associació d’antics alumnes de l’escola Sanchis Guarner, militant del Bloc nacionalista valencià, secretari local del col·lectiu Bloc-Compromís la Pobla Llarga.
Aquest últim any, de setembre a febrer, ha estat realitzant un Erasmus a Bolonya (Itàlia), i de segur que aquesta situació va ser la que va propiciar l’escrit del seu microrelat, on deixa constància de la falta que a Joan li fa falta el seu poble.
Microrelat ‘Distància’, de Joan Company Sapiña, guanyador de la II edició de microrelats a la Pobla Llarga:

Allí estàs, sol en aquella ciutat estrangera, lluny de la teua terra i la teua gent. Casi sense adonar-te’n han passat els dies i les setmanes i aquella ciutat no pareix tant estrangera, eres un més entre tota aquella gent desconeguda. Però tu saps que aquella ni és la teua ciutat ni el teu país.
El temps ha continuat passant, arribat el dia de tornar a la teua terra, els nervis recorren el teu cos. Des de l’avió veus baix teu València, cap i casal del teu país i ciutat d’acollida els últims anys, moltes histories viscudes i encara més per viure. Però tampoc es aquesta la teua ciutat.
Sols queda l’últim trajecte, aquell tren que tant has odiat els últims anys, en canvi aquesta vegada es diferent. De sobte el veus en la distància, aquell maleït i estimat poble amb 700 anys d’història. Ara si, estàs a casa.

Rigatoni

La cultura inclou tot el coneixement, el art, les creences, la llei, la moral, les costums i tot els hàbits i habilitats adquirits per l’home no sols en la família, sinó també al ser part d’una societat com a membre que és. Per tots aquestos motius es pretén impulsar l’educació mitjançant la programació d’actes culturals. El concurs de microrrelats ens ensenya que la cultura pot avançar per diversos mitjans, en aquest cas l’escriptura es capaç de plasmar els sentiments que cadascú  portem dins.
Vos animem a tots a participar en properes edicions!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL FERROCARRIL A LA POBLA LLARGA:

Com tots sabeu, a partir del 30 de novembre realitzarem a la Pobla Llarga una exposició de maquetes de tren, i per posar-nos en context, durant els propers dies introduirem una sèrie d’entrades al blog per a ser conscients de la revolució que va suposar per a la nostra població l’arribada del ferrocarril. A partir de la inauguració del primer ferrocarril del món, en 1825, tant a Espanya com a altres països es feren nombroses projectes dels quals nomes uns quants arribaren a dur-se a terme. Un d’aquests, seria presentat per l’anglès Wole per a construir un ferrocarril entre Madrid i València; la concessió de la línia s’atorgà el 12 de juliol de 1845, però la societat durà poc i es va dissoldre al poc de temps. S’hagué d’esperar als anys 1850-1851 perquè José Campo, director de la societat Valenciana de Foment, comprara a Próspero Walney la concessió de l tram de ferrocarril del Grau de València a Xàtiva, tram que més endavant seria l’eix central de la Societat de Ferrocarrils d’Almansa, …

EL CASC URBÀ A LA POBLA LLARGA:

Situació i extensió: El casc urbà està situat està entre els 39º 15” de latitud nord i els 3º 7” de longitud est del meridià de Madrid, segons antiga mesurament dels anys 50; o longitud 0º 28’ 37” oest del meridià de Greenwich i latitud 39º 5’ 10” nord, segons mesuraments actuals. L’altitud mesurada on es creuen els paral·lels 39º 5’ 10” de latitud nord i 3º 12’ 45” del meridià de Madrid és de 29 metres sobre el nivell de la Mediterrània a Alacant.. Es troba assentat en direcció est-oest, carretera de l’estació a Castelló de la Ribera (carretera de Sumacàrcer) i nord-sud, carretera de Silla a Xàtiva, antiga 3320 i actual CV-41, i a l’oest del barranc de Barxeta. Un altre eix important del casc urbà és el format pels carrers Nou i Muntanya. La Pobla es troba a una distància de 45 quilòmetres al sud de València. Evolució del casc urbà: L’eix principal de la Pobla sempre ha estat el carrer Major, on es construïren les primeres cases i després el carrer Nou. A finals del XVIII, el casc urbà segu…

EL LLARG I COSTOS CAMÍ PER ACONSEGUIR L’ESTACIÓ DE LA POBLA:

El 20 de desembre de 1854 fou el gran dia de la inauguració i benedicció oficial del ferrocarril del Grau de València a Xàtiva. Aquest primer viatge fou conduit per Federico Cardenal i la màquina que encapçalava el tren portava el nom de la Setabense. Tot quedà perfecte i el viatge fou un èxit, però els poblatans no participaren d’aquesta alegria. Els trens tenien parades a Alzira, Carcaixent, Manuel i Xàtiva, però passaven la Pobla de llarg, ja que no tenia estació. Començava així una llarga lluita per aconseguir l’estació. Després d’un any de peticions veïnals, seria la pressió dels comerciants i els propietaris del terme la que donaria impuls al projecte. Uns i altres convocaren Junta General i en 1856 es reuniren per discutir i per tractar sobre la construcció d’una estació de ferrocarril a la Pobla.
En aquesta junta es nomenà una comissió per a tractar del tema amb el director gerent de la societat del ferrocarril i obtenir així el corresponent permís per a la tan desitjada estac…