Passa al contingut principal

LA POBLA LLARGA ALS SEGLES XX-XXI

En 1900 s'inaugura l'actual cementeri, ja que el vell s'havia quedat menut per a un poble que no parava de créixer.

Casalicis de calvari de la Pobla. Els actuals són de 1900, quan s'inaugurà el 
cementeri; els antics envoltaven el Cementeri Vell.

En 1909 s'amplia l'estació i la capacitat de càrrega de cítrics. Les gestions les va realitzar el propietari de l'Hort del Castell, Ramón de Castro (segon marit de Milagro Requena, viuda de Vanaclocha), que fou nomenat fill adoptiu de la Pobla.

El desdoblament de vies de l'estació de 1909 contribuí 
a l'augment poblacional de la Pobla.

La pobla s'ompli de magatzems sobretot per la carretera i el barri de l'estació, on es triava i s'envasava la taronja, feina realitzada per les dones. Quan era la temporada, venia molta gent forastera, fins i tot, d'altres comarques.

Els comerciants, locals i forasters, no paraven d'alçar 
magatzems, com este de Batiste Victoria.

Els homes es dedicaven a cultivar, collir i carregar. Cada dia havien d'anar a la plaça a cobrar el jornal i llogar-se per a l'endemà.
Mentre comerciants i terratinents s'enriquien en desmesura, els jornalers a penes poden subsistir. Les tensions acaben esclatant en 1919, quan es produïren els "succesos", protesta obrera reprimida amb armes de foc, on mataren a sis persones.
En 1921, dos anys després. s'alça el campanar gràcies a l'herència de Matilde Bolinches, una gran terratinent.

Forat de bala dels succesos de 1919 i alçament del campanar 
en 1921 de Matilde Bolinches, reflex de l'excesiva social entre
 rics i pobres.

La millor arquitectura sorgeix en aquells anys. Estils com l'eclecticisme i el modernisme predominen aleshores.

El progrés dels terratinents i comerciants es veia sobretot en l'arquitectura.
Magatzem de Gascó.

De 1936 a 1939 es produeix la Guerra Civil, rebel·lió militar conservadora que arrabassà el poder al govern republicà guanyador de les eleccions. La Pobla, que quedà a la zona republicana, hagué d'excavar refugis i suportar els bombardejos.

A l'antic moll de càrrega caigueren dos bombes durant
 la Guerra Civil que no arribaren a esclatar,

S'instaurà el franquisme. una dictadura de 40 anys marcada pels exilis i la repressió. Les carències de la postguerra fan que molts poblatans emigren a Europa. La irreflexiva recuperació final destrossa bona part del nostre patrimoni arquitectònic.

De la recessió de la postguerra a la recuperació irreflexiva,
 com les dos finques dels anys 60.

En els últims 30 anys de democràcia han alternat l'expansió i la recessió. La fonamentació de l'economia en una construcció innecessària i una finançament enganyós ha provocat una crisi permanent i la pèrdua de drets irrenunciables. La Pobla ha millorat molt la seua qualitat de vida en aprovar-se la circumval·lació i la peatonalització del centre urbà.

En 2002 s'obri la circumval·lació, després de rebutjar-se
 un projecte més pròxim a la població.

Un tràfec menor (que va durar de 2002 a 2010), va millorar la
 qualitat de vida en la Pobla.

En 2010 es peatonalitza el centre. Després de milers d'anys,
 la Via Augusta perd el seu trànsit.

Volem agrair a Joan Català tota la informació aportada i per haver realitzat aquestos panells de les diferents etapes de l’evolució de la Pobla Llarga.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COM ES VA ARRIBAR ALS FETS DE 1919?

En arribar al segle XX es va marcar una diferència respecte a èpoques anteriors: els obrers i els treballadors del camp, gràcies als sindicats s’organitzaren i prengueren consciència que era possible fer front als patrons i  exigir millors condicions de treball. Açò suposà una etapa de nombroses protestes i vagues. La classe obrera estava formada per treballadors d’ideologia tant de dretes com d’esquerres. Per a eixir d’aquesta situació i millorar les seues condicions de vida els obrers s’agruparen, segons la seua finalitat, amb distints sindicats i societats que previsqueren fins acabar la Segona República. Aquestes societats foren: El Compañerismo: fundada el 1892 i tenia la seu al número 12 del carrer Nou. Es tractava d’una cooperativa de consum, amb tres o quatre treballadores que despatxaven de d’ultramarins fins a làmpades per a l’enllumenament públic. L’ajuntament solia abastir-se en aquesta societat, que desaparegué després de la Guerra Civil. El Sindicato Agrícola Sa

ELS PARENTS DE PERE D’ESPLUGUES

Pere d’Esplugues era fill de Bernat d’Esplugues i de Guillemona de Carcassona. A la seua mort, foren soterrats al Convent de Predicadors de València, on prèviament, Pere d’Esplugues havia manat construir una capella dedicada a Sant Pere i Sant Pau, que actualment continua en peu, encara que les tombes dels Esplugues han desaparegut degut a les contínues remodelacions que s’han fet, sobretot des de les desamortitzacions del segle XIX. Bernat d’Esplugues era fill de Ramon Guillem d’Esplugues i abans de contraure matrimoni amb Gillemona de Carcassona, casà en primeres núpcies amb na Guillema, de la que tingué tres fills: Bernat, Francesc i Guillemona. Serví al rei Jaume I d’Aragó en la zona de la Marina i com a reconeixement als seus serveis se li concediren diverses possessions a Gandia, Cullera, Vall de Gallinera i Alcalà de la Jovada i el compromís de nomenar batlle general del Regne de València al seu fill   primogènit Bernat. Amb motiu d’ampliar es seues rendes comprà l’alqueria

PERE D’ESPLUGUES

Pere d’Esplugues va nàixer a la parròquia de Sant Andreu de la ciutat de València i fou batejat en l’església del mateix nom en data incerta, potser a l’entorn del 1260. Morí el 16 de febrer del 1339 i fou soterrat a la capella de Sant Andreu de la Catedral de València. Actualment dita capella està dedicada al beat Jacinto de Castañeda i és la sexta de la girola, partint de la sagristia a mà dreta. En la paret dreta de la capella es troba la urna funerària de Pere d’Esplugues. Pere d’Esplugues, com la majoria de nobles de l’època, tenia diversos negocis. Un d’ells es coneix a través dels documents de Pere el Gran on apareix una carta de Ramon de Sant Leir, datada el 3 d’agost de 1285, en la que se li concedeix permís a Pere d’Esplugues per a extraure seixanta càrregues de pega del Regne de València amb destinació a Barcelona. El 1315 formava part d’una societat integrada pels llinatges més rellevants d’Alzira i Xàtiva com a Gonçal Sapata de Borja, Nadal i Jaume Miralles, Joan Mique