Passa al contingut principal

Logotip 700 aniversari


Volem aprofitar aquest espai per presentar-vos oficialment el logotip del ajuntament durant aquest exercici, per commemorar el nostre 700 aniversari. A continuació s’adjunta un vídeo on es veu que és el pont de l’ase el que ha inspirat el logotip:
Com tots sabeu, el pont de l’Ase es troba només començar el Camí d’Oronyer que naix quasi a la fi del Camí de Monflorit. Es situa al mig del llit del caixer del barranc de Barxeta.
Es una de les restes més antigues de l’escàs patrimoni cultural del nostre poble, que continua resistint les crescudes del Barranc de Barxeta.  Cal imaginar que originalment tindria més arcs i terraplens laterals elevats, per ajudar a combatre el fort desnivell del caixer del barranc.
El significat del seu nom representa un ase (“asno” en castellà). La paraula ase s’utilitzava molt més en valencià antic però actualment l’hem substituït per burro. Així, el propi nom ens mostra una certa antiguitat.
S’ha divagat molt sobre la data de la construcció del pont. Degut a la seua situació, el corrent d’aigua obligadament s’havia de travessar, es considera que el primer pontet de fusta o passarel·la que hi havia en la línia recta que unia el camí de Sant Joanet amb la recta de l’Hort del Corralot era musulmà, y per la seua fragilitat va haver de ser substituït. El que ja no sabem és si el desviament del camí ramader i la construcció del Pont de l’Ase encara es va fer en època àrab o ja es va realitzar en l’època cristiana, es a dir, a partir de 1240.
Si el pont de l’Ase fóra àrab, seria junt a l’alqueria de les Cases d’Esbrí, la resta més antiga de la Pobla Llarga. Si el pont fóra cristià, seria contemporani de la Creu del Terme i el Crist Gòtic.
Independentment del moment de la seua construcció, tenim molta sort de seguir conservant  aquesta resta tan valuosa del nostre reduït patrimoni i cal protegir-lo i garantir la seua supervivència per a que futures generacions també tinguen la sort de contemplar-lo.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL FERROCARRIL A LA POBLA LLARGA:

Com tots sabeu, a partir del 30 de novembre realitzarem a la Pobla Llarga una exposició de maquetes de tren, i per posar-nos en context, durant els propers dies introduirem una sèrie d’entrades al blog per a ser conscients de la revolució que va suposar per a la nostra població l’arribada del ferrocarril. A partir de la inauguració del primer ferrocarril del món, en 1825, tant a Espanya com a altres països es feren nombroses projectes dels quals nomes uns quants arribaren a dur-se a terme. Un d’aquests, seria presentat per l’anglès Wole per a construir un ferrocarril entre Madrid i València; la concessió de la línia s’atorgà el 12 de juliol de 1845, però la societat durà poc i es va dissoldre al poc de temps. S’hagué d’esperar als anys 1850-1851 perquè José Campo, director de la societat Valenciana de Foment, comprara a Próspero Walney la concessió de l tram de ferrocarril del Grau de València a Xàtiva, tram que més endavant seria l’eix central de la Societat de Ferrocarrils d’Almansa, …

EL CASC URBÀ A LA POBLA LLARGA:

Situació i extensió: El casc urbà està situat està entre els 39º 15” de latitud nord i els 3º 7” de longitud est del meridià de Madrid, segons antiga mesurament dels anys 50; o longitud 0º 28’ 37” oest del meridià de Greenwich i latitud 39º 5’ 10” nord, segons mesuraments actuals. L’altitud mesurada on es creuen els paral·lels 39º 5’ 10” de latitud nord i 3º 12’ 45” del meridià de Madrid és de 29 metres sobre el nivell de la Mediterrània a Alacant.. Es troba assentat en direcció est-oest, carretera de l’estació a Castelló de la Ribera (carretera de Sumacàrcer) i nord-sud, carretera de Silla a Xàtiva, antiga 3320 i actual CV-41, i a l’oest del barranc de Barxeta. Un altre eix important del casc urbà és el format pels carrers Nou i Muntanya. La Pobla es troba a una distància de 45 quilòmetres al sud de València. Evolució del casc urbà: L’eix principal de la Pobla sempre ha estat el carrer Major, on es construïren les primeres cases i després el carrer Nou. A finals del XVIII, el casc urbà segu…

EL LLARG I COSTOS CAMÍ PER ACONSEGUIR L’ESTACIÓ DE LA POBLA:

El 20 de desembre de 1854 fou el gran dia de la inauguració i benedicció oficial del ferrocarril del Grau de València a Xàtiva. Aquest primer viatge fou conduit per Federico Cardenal i la màquina que encapçalava el tren portava el nom de la Setabense. Tot quedà perfecte i el viatge fou un èxit, però els poblatans no participaren d’aquesta alegria. Els trens tenien parades a Alzira, Carcaixent, Manuel i Xàtiva, però passaven la Pobla de llarg, ja que no tenia estació. Començava així una llarga lluita per aconseguir l’estació. Després d’un any de peticions veïnals, seria la pressió dels comerciants i els propietaris del terme la que donaria impuls al projecte. Uns i altres convocaren Junta General i en 1856 es reuniren per discutir i per tractar sobre la construcció d’una estació de ferrocarril a la Pobla.
En aquesta junta es nomenà una comissió per a tractar del tema amb el director gerent de la societat del ferrocarril i obtenir així el corresponent permís per a la tan desitjada estac…