Passa al contingut principal

EL CASTELL de la Poba Llarga

El Castell:

L'origen de l'antic Castell de la Pobla Llarga va ser una construcció defensiva, composta per torrassa i muralla circumdant situada damunt el monticle existent sobre la població a l'antic camí reial de Valencia a Xàtiva, sobre l'Antiga Via Augusta d'època romana.
La seua importància estratègica degué de ser elevada, donada la situació sobre la via pública més important de la comarca de l'època mencionada, per a protegir els caminants. Va formar part del sistema defensiu del Castell de Xàtiva, compost per fortificacions menors situades estratègicament al voltant de la seua jurisdicció particular.
Indubtablement, el seu origen és àrab, però les primeres noticies certes que tenim es remunten a l'any 1335 en el que es cita com a "Castell de Termens" donat que també servia com a molló divisori dels termes generals de la ciutat de Xàtiva i la Vil·la d'Alzira, que es conté en un privilegi donat en dit any per la Regina d'Aragó Sra Leonor a Pere d'Esplugues, Senyor i fundador d'aquesta població. Al testament del nostre fundador, es citen els treballs de restauració que a dita fortalesa s'estaven realitzant.
Durant la Guerra d'Unió, i a resultes de la batalla que va tindre lloc a la població el 4 de desembre de 1347, fou saquejat i incendiat per les tropes vençudes unionistes, sent suplits els danys causats mitjançant el privilegi otorgat pel Rei Pedro IV "El Ceremonioso", amb data 31 de març 1348.
En 1783 es citat com "edifici arruïnat anomenat Castellet". A finals del segle XIX son derrocades les seues restes, construint-se en el seu lloc una finca de recreu per al Sr Vicente de León. Dit edifici, que a l'actualitat es conserva pràcticament intacte en el seu nou ús com a guarderia municipal, fou realitzat amb estul colonial. Als seus voltants existeixen palmeres de la mateixa procedència.
Al 1937 i durant la Guerra Civil fou destinat a hospital militar, sent habilitat per a aquest fi.
Tot lo exposat anteriorment, el converteix en un dels edificis més emblemàtics d'aquesta localitat, tant pels records històrics com per les característiques i estil del inmoble, la qual cosa fa necessàries tots els treballs i accions que siguen precises per a la deguda conservació.

Durant els pròxims mesos i amb motiu del nostre 700 aniversari, l'ajuntament te preparades certes sorpreses relacionades amb el Castell que poc a poc anire desvelant-vos!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL FERROCARRIL A LA POBLA LLARGA:

Com tots sabeu, a partir del 30 de novembre realitzarem a la Pobla Llarga una exposició de maquetes de tren, i per posar-nos en context, durant els propers dies introduirem una sèrie d’entrades al blog per a ser conscients de la revolució que va suposar per a la nostra població l’arribada del ferrocarril. A partir de la inauguració del primer ferrocarril del món, en 1825, tant a Espanya com a altres països es feren nombroses projectes dels quals nomes uns quants arribaren a dur-se a terme. Un d’aquests, seria presentat per l’anglès Wole per a construir un ferrocarril entre Madrid i València; la concessió de la línia s’atorgà el 12 de juliol de 1845, però la societat durà poc i es va dissoldre al poc de temps. S’hagué d’esperar als anys 1850-1851 perquè José Campo, director de la societat Valenciana de Foment, comprara a Próspero Walney la concessió de l tram de ferrocarril del Grau de València a Xàtiva, tram que més endavant seria l’eix central de la Societat de Ferrocarrils d’Almansa, …

EL CASC URBÀ A LA POBLA LLARGA:

Situació i extensió: El casc urbà està situat està entre els 39º 15” de latitud nord i els 3º 7” de longitud est del meridià de Madrid, segons antiga mesurament dels anys 50; o longitud 0º 28’ 37” oest del meridià de Greenwich i latitud 39º 5’ 10” nord, segons mesuraments actuals. L’altitud mesurada on es creuen els paral·lels 39º 5’ 10” de latitud nord i 3º 12’ 45” del meridià de Madrid és de 29 metres sobre el nivell de la Mediterrània a Alacant.. Es troba assentat en direcció est-oest, carretera de l’estació a Castelló de la Ribera (carretera de Sumacàrcer) i nord-sud, carretera de Silla a Xàtiva, antiga 3320 i actual CV-41, i a l’oest del barranc de Barxeta. Un altre eix important del casc urbà és el format pels carrers Nou i Muntanya. La Pobla es troba a una distància de 45 quilòmetres al sud de València. Evolució del casc urbà: L’eix principal de la Pobla sempre ha estat el carrer Major, on es construïren les primeres cases i després el carrer Nou. A finals del XVIII, el casc urbà segu…

EL LLARG I COSTOS CAMÍ PER ACONSEGUIR L’ESTACIÓ DE LA POBLA:

El 20 de desembre de 1854 fou el gran dia de la inauguració i benedicció oficial del ferrocarril del Grau de València a Xàtiva. Aquest primer viatge fou conduit per Federico Cardenal i la màquina que encapçalava el tren portava el nom de la Setabense. Tot quedà perfecte i el viatge fou un èxit, però els poblatans no participaren d’aquesta alegria. Els trens tenien parades a Alzira, Carcaixent, Manuel i Xàtiva, però passaven la Pobla de llarg, ja que no tenia estació. Començava així una llarga lluita per aconseguir l’estació. Després d’un any de peticions veïnals, seria la pressió dels comerciants i els propietaris del terme la que donaria impuls al projecte. Uns i altres convocaren Junta General i en 1856 es reuniren per discutir i per tractar sobre la construcció d’una estació de ferrocarril a la Pobla.
En aquesta junta es nomenà una comissió per a tractar del tema amb el director gerent de la societat del ferrocarril i obtenir així el corresponent permís per a la tan desitjada estac…